בשנים האחרונות, הפך הצרכן לשחקן מרכזי במשק הישראלי. מהפכת האינטרנט והרשתות החברתיות מאפשרת לכל אדם להתלונן באופן דיגיטלי על פגם במוצר מסוים, וכיום, נמצאים היצרנים תחת עינם הבוחנת של מיליוני אזרחים. שינוי משמעותי זה, יחד עם הגידול הניכר בהרגלי הצריכה והנסיקה במודעות של הצרכן הישראלי, הביאו לעלייה בפרסום מודעות הריקול בעיתונים השונים.
מודעת Recall מתמקדת בהחזרת מוצר פגום מהשוק בעקבות גילוי תקלה, פגם או נזק פוטנציאלי למשתמשים בו. כך שבין אם מדובר במוצר אלקטרוני פגום, מוצר מזון שעל אריזתו לא הופיעו כלל המרכיבים או מוצר קוסמטי המכיל חומרים שלא באישור משרד הבריאות, זכות הציבור לדעת נמצאת במרכז.
מודעת ריקול היא מודעה משפטית לכל דבר ועניין ועשויה להיות מפורסמת על ידי החברה המייצרת עצמה או על ידי עורך דין האמון על התיק המשפטי. מכיוון שפרסום מודעה משפטית הוא עניין המצריך ידע, תשומת לב והקפדה על הפרטים הקטנים, רצוי לפרסם מודעת ריקול בעיתון באמצעות חברה המתמחה בכך.
מה כוללת מודעת ריקול בעיתון?
על פי דרישות החוק, מודעת ריקול צריכה להיות מפורסמת בשני עיתונים יומיים (ידיעות אחרונות, ישראל היום, גלובס, הארץ, מעריב הבוקר, מעריב או כלכליסט) ובעיתון בשפה בערבית (אל סינארה, כל אל ערב או איאם אל עראב) בהתאם לצו בית המשפט. הרעיון העומד בפני פרסום בשני עיתונים יומיים ובעיתון בשפה הערבית, הוא לאפשר לציבור רחב ככל הניתן של צרכנים להתוודע למוצר הפגום, להחזיר אותו למקום ממנו נקנה ובחלק מהמקרים – אף לקבל פיצוי עבור הרכישה.
על המודעה להיות בגודל 10 ס"מ על 10 ס"מ והיא עשויה לכלול גם תמונה של המוצר הפגום. בדומה לפרסום מודעת כונס נכסים או פרסום מודעת מכרז, גם במקרה של מודעת ריקול, חשוב לוודא שהפרסום מתבצע על פי הכללים הדרושים בחוק. פרסום שאינו עומד בדרישות החוק, יצריך מהמשווק או עורך הדין לפרסם את המודעה שנית ואף עלול להגיע למצב של הגשת תביעה ייצוגית.
שומרים על זכויות הצרכנים
במידה ונדרשתם לפרסם מודעה משפטית בעיתון, בין אם מדובר במודעת ריקול או מודעה אחרת, חשוב שתקפידו לעבוד על פי הנחיות החוק. במקרים רבים, נדרש היצרן לפרסם מודעת ריקול מהיום למחר, על מנת לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בצרכנים. במקרים אלו, זמינות היא מילת המפתח. בעולם דינאמי ומתפתח בו כל דקה חשובה, מעדיפים היצרנים או עורכי הדין שנדרשים לפרסם מודעה משפטית בעיתון, לעבוד באופן דיגיטלי, דרך המייל או הוואטסאפ.
משרד הפרסום מודעות 24 שעות, מתמחה בפרסום מודעות ריקול בעיתונים ומייעץ ללקוחותיו בנוגע למדיות המתאימות ביותר עבורם. צוות מומחי הפרסום של מודעות 24 שעות זמין בכל שעות היממה, ויידע להתאים עבורכם את פלטפורמת הפרסום המשתלמת ביותר תוך זמן קצר.
עתיד הצרכנות הישראלית
מדדי וסקרי עומק שנערכו בשנים האחרונות בנוגע להרגלי הצריכה של הישראלים, מצביעים על עלייה חדה במודעות למרכיבים השונים ולאיכות המוצרים המשווקים. נראה אם כך, שביצוע איסוף מוצר מהשוק הוא תחום שנמצא בהתפתחות, ואנו עתידים לראות הקפדה ניכרת של היצרנים על איכות המוצרים החדשים על המדפים.